« خونــه مـــا »

آسمان ضمیر انسان است و خانه ی ما سرای دلها

« خونــه مـــا »

آسمان ضمیر انسان است و خانه ی ما سرای دلها

مهریه یا معامله؟؟؟؟!!!!

                               مهریه یا معامله؟؟!!!!!  

                        

 

تاریخ مهریه در ادیان: 

ازدواج در ابتدای پیدایش ؛نوعی از مالکیت  و قسمتی از نظام اجتماعی بوده که سازمان بندگی و غلامی  بر طبق  ان جریان پیدا می کرده است.ازدواج قانونمند و اخلاقی مالکیت دوران مرد یا پد رسالاری است.دورانی که مالکیت از سوی مرد شناخته می شود. 

چه پیش از این دوران زیستن مرد یا زن با یکدیگر درون گروهی یا پولی و بدون آگاهی از نقش مرد در به وجور امدن فرزند بود.از زمان ازدواج فرید در جامعه ؛مرد یا پدر سالاری که معمول تابوی ازدواج با محارم بود؛مرد را برای همسر گزینی ناگریز به رفتن به قبیله ی دیگری غیر از قبیله ی خود می کرد.مرد در انج ناچار وبد برای پدر همسر آینده ی خود کار کند. 

برای فرار از این خدمت اجباری  مرد سعی می کرد که هر طور شده زن خود را به دست آورد .پس از تثبیت نظام کشاورزی مرد باید در ازای گرفتن همسر پول یا هدیه ای را به پدر همسر خود بدهد و زن خود را از ان خود کند.از آن جا که در این مالکیت زن و فرزند مایملک مطلق مرد محسوب می شدند؛لذا مرد ناگزیر از انجام نوعی معامله میشد.این پدیده کم کم در جامعه به صورت سنتی بسیار معمول در امد.این سنت بعد ها چنان درون رفتار اجتماعی شده که علاوه بر گستردگی وسیع تاریخی و جغرافیایی ؛اجتماعی سنتی؛ارزش خود را به دست آورد.به گونه ای که پدر عروس هم هدیه هایی به داماد می داد تا داماد را غیر مستقیم وادار سازد که رقم خرید دخترش را بالاتر ببرد و از این رو وجه بالاتری در جامعه برای خود به دست آورد. 

آنچه اینک در بسیاری از جوامع جهان سوم ؛تحت نام مهریه؛شیربها و جهیزیه وجود دارد بی شک بازمانده ی معامله ی خرید و فروش دختر از پدر و یا برادر در هزاره های دور بوده که متاسفانه هنوز هم در هزاره های سوم و قرت بیست و یکم ؛کیفیت سنتی ان در برخی فرنگها دینی و هم به علت غرب زدایی گره خورده است...کشورهایی نظیر افغانستان و.....در کتاب های مقدس ادیان سامی به مهریه یا صذاق یک دستور العمل الزامی و اجباری اشاره نشده است.مهریه  یا صداق بدعتی بوده که از روزگاران آغاز دوران مرد یا پدر سالاری در جهان رخ داده است. 

مهریه:

مهریه موضوعیست که این روزها در کشورمان تبدیل به یک معضل بزرگ شده  و این روزها هزاران نفر را به دلیل نداشتن استطاعت پرداخت به زندان انداخته است

مطابق با شرط شرع اسلام مهریه باید در همان زمان که خطبه ی نکاح خوانده و عقد زوجین جاری میشود از طرف زوج به زوجه پرداخت گردد ، اما مشکل اصلی از آنجایی آغاز شد که علما مهریه ی معجله را تعریف کردند ، یعنی میتوان مهریه را در موعد عقد و نکاح پرداخت نکرد و به صورت شرط معلق به شکل عند المطالبه باقی میماند و هرگاه زوجه نیت کند زوج موظف به پرداخت میشود ، از اینجاست که معضلات آغاز میگردد چرا که زوج متعهد به پرداخت مثلا 1000 سکه ی بهار آزادی به صورت عند المطالبه میگردد حال آنکه اگر بخواهد مطلبق دستور صریح شرع عمل کند ( پرداخت در زمان عقد ) چنین تعهدی را متحمل نمیگردد چون مقدور نیست  و معضلاتی نظیر زندان رفتن به علت بدهی مهریه هم شکل نمیگیرد .

برخی از نسوان بر این اصل تکیه میکنند که تعیین مهریه های سنگین باعث ایجاد حاشیه ی امنی میگردد برای آنان تا بتوانند بدین وسیله کمی از آزادی هایی که قانون به مردان داده نظیر تعدد زوجات بکاهند به بیان دیگر از مهریه به عنوان تاکتیکی دفاعی استفاده میکنند  ، در این خصوص مطالعه میکردم دیدم که در شرع اسلام دو شرط اساسی برای گزینش همسر ثانی یا بیشتر قرار داده است که مرد ملزم به رعایت آن میباشد :

رضایت : یعنی همسر اول باید قلبا رضایت داشته باشد که همسرش زنی دیگر را به همسری برگزیند

عدالت : مرد ملزم است به برقراری عدالت مابین زنان

به روشنی میتوان دریافت که عملا برقراری دو شرط لازم بالا امکان پذیر نیست و اسلام عملا خود این آزادی مردان را مهار و نفی کرده است ، بسیاری از تعدد زوجات بدون برقراری شروط لازم مذکور صورت گرفته است که شرعا باطل و مرد نیز گناهکار است اما یا با علم به این امر یا از روی نا آگاهی به کار خود ادامه میدهد ، در این خصوص تکلیف شرع معلوم است و نکاح ثانی باطل .

در خصوص خود نکاح و مهریه نیز با توجه به آنکه زوج متعهد شرطی میگردد که از عهده ی او خارج است ، نکاح اشکال دارد .

به نظر من تکلیف شرع کاملا مشخص است ، مشکل در تفسیر جانب دارانه ی آن است که این امر سبب گشته که آیین اسلام به زیر سوال برود ، برای حل معضلاتی از این دست نیاز به تفسیر درست و منطقی از دین هستیم به انضمام اصلاح قوانین اجتماعی ، چون دین یک امر شخصیست ، هر کس مختار است که به آن پایبند باشد یا نباشد ، اما قوانین مدنی حافظ حقوق شهروندی شهروندان بدون توجه به جنسیت آنان است و راه هر نوع سوء استفاده را می بندد .

 

پانوشت : حالا مهریه رو کی داده و کی گرفته ؟ 

   

ولی خوب بالاخره مثل اینکه در ایران هم٬ مسئولان به فکر افتادن که جلوی مهریه های زیاد رو بگیرن و برای اون حدی تعیین کنن. اگر چه برای خیلی ها دیر شده!!! ولی بازم ?ماهی رو هر وقت از آب بگیرین تازه است?.........‌BBC نوشته:

 

میزان مهریه در ایران از ۶۰۰ سکه هم گذشته و حتی به ۱۰۰۰ سکه رسیده!!!

 

البته فکر میکنم٬ نویسنده این مقاله در BBC هنوز خبر نداره که٬ مهریه ها به ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ تا سکه هم رسیده......اول بذارین یه داستان واقعی بگم:

 

یکی رفته بود خواستگاری٬ مادر دختره گفته بود مهریه دخترم باید سال ازدواجش باشه. (البته گفته بود که یه کم کوتاه میاد و آخرش راضی شده بود که سال تولدش رو در نظر بگیره) حالا٬ هر چی خونواده پسره گفته بودن که: عزیز دل برادر٬ تا حالا هیچکدوم از آشناها و فامیل و دوستامون اینقدر مهریه تعیین نکردن٬ مادر دختره برگشته بود گفته بود: ?مهریه دختر نظافتچی اداره ما ۷۰۰ سکه طلا بوده٬ من چطور به ۳۰۰ یا ۵۰۰ سکه راضی بشم !!!!!?....

 

البته٬ اجازه بدین٬ این جمله مادر دختره رو براتون ترجمه کنم: ?اگه شما بی کلاس هستین و دختراتون رو ارزون میفروشین!!!٬ به من چه?........خلاصه٬.....بعد از مدتها بحث و صحبت٬ سر مساله مهریه٬ اون دو نفر به هم نرسیدن و مساله تموم شد. حالا اجازه بدین یه خبر دیگه هم بهتون بدم:

 

۹۸ ٪ میزان مهریه ایرانیان مقیم اروپا (مخصوصا در لندن)٬ از حد یه جلد قرآن٬ یه شاخه نبات و یه سکه طلا تجاوز نمیکنه

 

به نظر من مهریه زیاد نه تنها کمکی به ثبات ازدواج نمیکنه٬ بلکه بالاتر از اون٬ توهینی به عشق و علاقه دو نفر٬ و معامله عشق با پول هست. الان در ایران٬ جلسه خواستگاری٬ بیشتر شبیه یه بنگاه معامله ماشین میمونه تا مراسمی برای وصل دو نفر.......فکر میکنم٬ در هیچ جای دنیا٬ (حداقل در کشورهای پیشرفته)رسمی به مسخرگی رسم مهریه٬ که در ایران رواج پیدا کرده٬ وجود نداره...... 

 

حالا دوست دارم٬ خودتون یه کم در این مورد فکر کنین و ببینین کدوم روش درست تر و بهتره..

 

تعیین سقف برای مهریه آری یا خیر ؟؟؟؟

 

اینکه برای مهریه سقفی تعیین شود و یا خیر شاید مساله مهمی نباشد اما بعضی از معضلات باید حتماً حل شود و حل نشده ماندن آنها اوضاع را وخیمتر میکند .

یکی از مشکلاتی که مهریه بوجود آورده ایجاد اختلافات و درگیریها و دادگاه رفتنهاییست که ریشه در لجبازی دارد و نهایت این اقدامات معمولاً طلاق است .

وقتی در دین ما تاکید شده که مهریه را حتماً به زن بدهید و ندادن مهریه به زن و حتی قصد اینکه از ابتدا مرد نخواهد مهریه را بدهد بر اساس روایات امر مقدس ازدواج را به اندازه زنا پست خواهد کرد نباید با مساله مهریه با عنوان کی داده و کی گرفته بر خورد (کسی که با یان روحیه با مهریه برخورد کند روحیه ای شیطانی دارد) .

در موضوع مهریه دو نکته مهم نهفته است

یکی اینکه حقوق زنها بعد از سالهای زیاد زندگی الزاما از طریق موضوعاتی مثل مهریه تامین میشود و موارد دیگری در حال حاضر وجود ندارد .

دوم اینکه طبق قانون مهریه حقی است که بعد از عقد و بلافاصله بعد از امضای عقدنامه حق قانونی و مسلم زن است .بخاطر همین بعضی از دخترها با اینکه نمیخواهند زندگی کنند و ترک زندگی هم میکنند باز هم بدنبال مهریه میروند و قانون از آنها پشتیبانی میکند و این مورد مفهوم کلاهبرداری را تداعی میکند .

 

حل مشکلات مهریه باید با توجه به این دو موضوع در نظر گرفته شود

یعنی اینکه زن با زندگی کردن و زحمت کشیدن در خانه شوهر و تربیت فرزندان و نگهداری از آنها محق است که متناسب با سالهای زندگی و صرف جوانی خود پشتیبانی شود و قانون از او دفاع کند و حقوقش را اعاده کند .

از طرف دیگر مانع کلاهبرداری و یا لجبازیهای ابتدای زندگی شود که گاهاً حیثیت جوانان را از بین میبرد .

 

لذا وجود مهریه بالا و عندالمطالبه و محق شدن زن بعد از عقد و از طرف دیگر بدون پشتوانه وضع شدن مهریه و نبودن تامین قانونی و اجتماعی برای زنهایی که سالیان سال زندگی میکنند و بدون تقصیر بیوه میشوند نمیتواند اهداف مناسبی را برای وجود مهریه در پی داشته باشد .

 

هر چیزی باید متناسب و منطقی باشد وگرنه ممکن است از آن فساد بوجود بیاید و خود مساله مهریه در حال حاضر موجب فساد شده است .

 

در حال حاضر با مهریه به این صورت برخورد میشود:

اگر مرد داشته باشد از او گرفته مشود) که اگر مرد نخواهد بپردازد باز هم کار سختیست )

اگر نداشته باشد میگویند المفلس فی امان الله

بخاطر همین اصلا حساب خاصی ندارد

وضع مهریه هم اصلا حساب و کتاب خاصی ندارد .

ممکن است یک جوان در هنگام خواستگاری و از روی هیجانات جوانی مهریه هزار سکه ای را بپذیرد . ( که خود همین موضوع باعث اشاعه فساد مهریه خواهد بود چون با توجه به ظاهر بینی قشر زنان جامعه خیلیها خواهند گفت من چه چیزی کمتر دارم که مهریه من کمتر باشد )

اما در هنگام پرداخت آن ،وقتی دادگاه بررسی میکند که جوان ندارد که بپردازد حکم میکند که تا زمانی که جوان مالی به دست بیاورد خانم صبر کند .

این موضوع هم در هنگام مشخص شدن مهریه اشتباه بوده که از طرف عده ای انجام شده و هم در هنگام پرداخت آن هم هیچ پشتوانه ای ندارد حتی اگر زنی چندین سال با شوهرش زندگی کند و مفهوم فریب و کلاهبرداری برای طلب مهریه او نباشد قانون ضمانتی برای پرداخت حق این زن ندارد .

در حال حاضر پر سودترین معامله برای افرادی خاص اجرای مهریه قبل از تمکین و در حالت بکارت است که پیرو آن اگر مهریه ای دریافت شد که فبها اما اگر نشد دوباره با طلاق امکان ازدواج مجدد بوجود خواهد آمد و شناسنامه جدید هم به دوشیزگان داده میشود .( این رویه ها غلط است)

 

قانون باید از زنانی که اهل زندگی هستند پشتیبانی کند و در مقابل افراد کلاش بایستد اما روند فعلی معکوس است .

 

بیمه مهریه یا هر چیز دیگری که بتواند آتیه زنان جامعه را تامین کند واقعاً مورد نیاز است چون در بسیاری موارد مردان توان کافی برای پرداخت حقوق زنانشان را ندارند و با اتفاقاتی مثل فوت همسر و یا طلاق در مواردی که زن مقصر نیست زنان بدون پناه و حمایت میمانند .

 

شاید عنوان بیمه مهریه مفهوم مورد نظر را تامین نکند چون بهر حال بعد از عقد مهریه سنگین طوری نیست که بشود از طریق بیمه پرداخت و یا با این روش نمیشود جلوی کلاهبرداریها را گرفت چون وقتی مشخص شود به اینصورت راحتتر به مهریه میتوان رسید کلاهبرداریها و لجبازیها بیشتر میشود .( البته در طرحی که برای این منظور وجود داشت درصدی از مهریه از ابتدا به حساب بیمه ریخته میشد که مانع بعضی مشکلات شود مثلاً 5 یا 10 در صد از ابتدا به بیمه پرداخت شود که خود مانع افزایش بی رویه مهریه است)

تعیین سقف ساده ترین فکریست که در این مورد میتوان کرد ولی جامع و کامل نیست.

با کم بودن مقدار مهریه بعضی از معضلات حل میشود اما نباید برای حل عملی غیر منطقی( تعیین مهریه سنگین ) راهی غیر منطقی ( مهریه بر اساس شغل پدر) در نظر گرفت .

دختر ساده ای که تحصیلات خاصی ندارد و یا ممکن است موقعیتهای خیلی پائینی داشته باشد به صرف اینکه پدرش دکتر است نمیتواند صاحب حق شود و از طرف دیگر دختری که با زحمات زیاد به مدارج عالی علمی رسیده به صرف اینکه پدرش فرد ساده و دارای شغلی ساده است نمیتواند مورد بی لطفی قانون قرار بگیرد .

 

اسلام بعد از جاهلیت بعضی ملاکها را از بین برداشت وگرنه مهریه در جاهلیت به پدر دختر داده میشد و اسلام اشاره کرد که به دختر باید داده شود .

این به معنای آن است که شرط اساسی در ازدواج و حقوق ناشی از آن خود دختر است نه پدر او .

شاید یکی از اساسی ترین موضوعات در مورد مهریه اعاده شدن حقوق زنان از آن باشد .

وقتی بسیاری برای مهریه به دادگاه میروند و بعد از کلی صرف وقت و رسیدگی به اعسار و حتی زندانی شدن مردان دادگاه حکم میدهد که مهریه فعلاً بصورت یکجا پرداخت نشود چه دلیلی دارد که چنین مهریه هایی از ابتدا ثبت شود .

بعد از کلی صرف وقت و گرفتاریهای مختلف و درگیر شدن سرمایه های ملی و شلوغ شدن دادگاهها به نتیجه ای خواهند رسید که از روز اول میشد به آن رسید .

البته موضوع مهریه علت بعضی طلاقها هم میشود که خود جای سوال دارد .

در حال حاضر وقتی زن بخواهد طلاق بگیرد فشار مهریه یکی از راهها میباشد اما اگر از روی انصاف بخواهیم قضاوت کنیم باید ببینیم زن آیا حق دارد که طلاق بگیرد یا خیر اگر واقعا لازم است طلاق اتفاق بیفتد قانون مقدماتش را فراهم کند و اگر لازم نیست این اتفاق بیفد دیگر مهریه نباید اهرم فشار شود .

خارج شدن مهریه از موقعیت و جایگاه اصلی خودش مشکلاتی را فراهم کرده که کم شدن ازدواجها جزء کوچکی از آن است .

مهریه در از هم پاشیدن بعضی از خانواده ها هم نقش موثری پیدا کرده است .

 

برای جلو گیری از بعضی مشکلات هنگام ثبت ازدواج میتوان قانونی قرار داد که میزان دارائی مرد در ابتدا مشخص شود و مشخص شود که پرداخت مهریه از طرف مرد امکانپذیر است یا خیر و اگر این امکان وجود نداشت راهی برای پرداخت آن مشخص کرد که امکانپذیر باشد مثلا پرداخت مهریه را به زمان دارائی مرد و یا زمانی دیگر محول کرد .

با این کار اگر زن مهریه خود را بخواهد دارائیهای مرد مشخص است و یک مرد براحتی نمیتواند بگوید همه دارائیهایم را از دست داده ام و اگر این اتفاق افتاده باشد حتماً دلیلی برای آن باید باشد .

با این وضع تکلیف بسیاری از مهریه های غیر قابل پرداخت از ابتدا مشخص میشود و مثلاً موکول به چند سال بعد میشود و این گونه مشکلات به دادگاهها ارجاع داده نمیشود .

با این کار مسولیت مردان هم بیشتر شده و جوانان کشور ما به این واقعیت که مهریه را باید پرداخت کنند و مهریه دادنی و گرفتنیست بهتر پی میبرند .چرا که در حال حاضر از مهریه جز نوعی تفاخر و بزرگنمائی چیز دیگری در سند عقد نیست ( اما همین موضوع در هنگام مشکلات و لجبازیها که درخور صبر است به وسیله ضربه زدن تبدیل میشود) اما اگر در ابتدای عقد و قبل از امضای تمام صفحات عقدنامه دارائیهای مرد برای موجود بودن مهریه بررسی شود جوانان خواهند فهمید این حق شوخی نیست و بناچار زمانی باید پرداخت شود ،حتی بعد از فوت جزء دیون ممتاز است که باید به زن پرداخت شود .

 

بیمه مهریه هم روش دیگریست با این شرط که به تناسب سالهای زندگی زن و شوهر قانون از ضمانت اجرائی مهریه پشتیبانی کند و بقولی زنی که بیشتر زندگی کرده و عمر و جوانیش صرف شده از پشتیبانی قانونی بیشتری برای رسیدن به مهریه برخوردار باشد (البته این موضوع احتمال درخواست مهریه در سنین بالا را افزایش میدهد مثل بازخرید شدن کارمندان).

باید در جامعه این موضوع جا انداخته شود که تامین آتیه حق مسلم زن است(نه صرف مفهوم مهریه بلکه تامینی که برای آتیه نیاز دارد مثل مرد) و هر وقت لازم شد باید از پشتیبانی قانون در این ارتباط استفاده کند . با این توصیفات فقط مرد نیست که (با مهریه)ملزم به تامین آتیه زن است بلکه دولت هم وظیفه ای دارد که از آن غافل است .

 

اعتقاد به سقف و کف برای مهریه مثل جوابیست که بدون حل مساله به سوال داده میشود در حالی که بعضی از مسائل در دل راه حل مساله است که به نتیجه میرسد .

دادن طرحهای مختلف کار سختی نیست اما نباید آن طرحها مشکلاتی بیشتر و یا پیچیدگیهای جدیدی در روابط خانوادگی و ازدواج ایجاد کند .

حل این مساله به منزله ساده تر کردن مشکلات موجود است .

 

البته میشود از ترکیب طرحهای مختلف طرحی را برای سامان دادن به مشکلات خانواده و موضوع مهریه در نظر گرفت .

این موضوع با بررسیهای کارشناسانه و بررسی معضلات و مشکلات آتی احتمالی قابل طرح ریزی میباشد ولی قاعدتاً نتایج بهتری از دست روی دست گذاشتن خواهد داشت .من شخصاً بدون هیچ چشمداشتی حاضرم در این موضوع همکاری داشته باشم و طرحها و نتایج احتمالی آنها را بررسی کنم تا طرحی جامع و کامل در این ارتباط حاصل شود .

اما در حال حاضر تلاشی جدی برای رفع این مشکلات مشاهده نمیکنیم

                                     ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  

پ.ن:الان شاید چند وقته که من این متنو نوشتم ولی فرصت نشده که بیام و بنویسم..... 

  

شاد باشید.....

نظرات 33 + ارسال نظر
یوسف جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:02 ب.ظ

سلام شهرزاد جون..موضوع خوبی بود..چرا که این روزها زیاد می بینیم مردانی که فقط بخاطر همین معامله راهی زندان می شن و واقعا تحمل پرداخت اون هزینه هارو ندارن..کاری به سواستفاده خیلی زن ها که فقط بخاطر مهریه ازدواج می کنن ندارم..طرفم کسایی هستن که با هزار تجمل گرایی و ارزش گذاری به وسیله همین سکه ها میان دردسرهایی برای آینده اشون درست می کنن که نه مرد راضی می شه و نه زن!!..آخرش نه پولی گیر زن میاد و نه عاقبتی گیر مرد!!..فک کنم این سکه ها فقط ارزش زن رو میاره پایین..یعنی این زن فقط ارزش مادی داره و نه هیچ چیز دیگه..!!بهتر برگردیم به همون سنت ها..مثه شاخه نبات و قرآن..هر چند مهریه یه تزمینه اما فراتر از تضمین همون سواستفادهه و به وجود اومدن دردسرهاییه که خودت هم بهشون اشاره کردی..!!بهتره به جای نرخ تعیین کردن و تعداد سکه ها یه کم عشق و روش زندگی به زوج ها یاد داده بشه..!..بازم ممنون..

سلامم عزیزم:
من با شما کاملا موافقم اگر موافق نبودم که اصلا همچین بحثی راه نمی انداختم...سنت ها خیلی بهتره از این مسخره بازی ها..آدم بدش میاد...:))
خیلی ممنونم ازت...

ر و ز ب ه شنبه 13 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:09 ق.ظ http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود
حال و احوال پرسی به کنار چون همین الان از پیش خودت راهی اینجا شدم !!
جستار جالبی بود..
ینم یکی از همون در های مشترک و البته چیزی که در ظاهر اول دیده نمیشه..

خودت که منو می شناسی من هیچ اضهار نظری در مورد ازدواج و سنت اون و حرف و حدیث های مربوط به اون ندارم و نمی خوام و دوست هم ندارم بگم !!
اما خوب در مورد مهریه..

راستش رو بخوای واسه من مهریه خیلی مسخره ست !!
به نظر مهریه تنها چیزی هست که از همون شان و منزلت یه بانو رو می یاره پایین..
!!
جدیدا مد شده میگن هر چه مهریه بره بالاتر طرف هم ارزشش بیشتر به نظر من همون قدر که میره بالاتر ارزشش می یاد پایین تر..

تا اون جایی که مغز من قد میده مهریه از سنت های اسلام هست و فکر نکنم یعنی مطمئنم تو سایر دین ها چیزی به نام مهریه وجود نداره !!
یعنی این مهریه ای که الان تو اسلام تعریف میشه نیست..
هر چند که فکر نکنم تو سایر کشورهای اسلامی مهریه بدین صورت که تو ایران رواج پیدا کرده !! وجود داشته باشه..

تو مسلک زرتشتی چیزی به نام مهریه وجود نداره و تنها هنگام ازدواج همون عهد و پیمان طرفین بسته میشه و بس.

اینم از خوبی های اسلام هست که نصیب ما شده عزیزم...

بی خیال..

من یه پیشنهاد خوب دارم !!

من که اهل مهریه نیستم یعنی اصلا اهل ازدواجش نیستم که بخوام اهل مهریه باشم !!

اما با این روال من دو سکه رو می پسندم !!
بسه دیگه این قدر تاریخ تولدتون رو به رخ مردای بدبخت نکشین !!
هی با تو ام شهرزاد خانم..

اومدن خواستگاری هوس تاریخ تولد نکنی هاا !!

شهرزاد: تازه ر و ز ب ه من می خوام تاریخ تولد میلادی مو واسه مهریه بذارم !!

:دی:دی:دی

طبق معمول زیادی حرافی کردم..

روز و شب خوش..

سپنداریار.. !!

سلامم روزبه جان:
برای مم مسخرست ولی اگر مطابق با سنت ها پیش بریم و ارزش خودمو رو پایین نیاریم خیلی هم سنت زیباییتست و دارای ارزش میباشد..زن خیلی مقدس تر و با ارزش تر از این حرفاس...
ای بابا گفتنی ها رو گفتم و کاملا با شما موافقم ولی این ها فقط حرفه کی باید عملیش کنیم..کی باید بفههممیم که این ها ملاک نیست..اگر فرد بخواد زندگی کنه..اگر واقعا طرفشو دوست داشته باشه ارزشی برای عق و علاقه ی بینوشن نگه داره خیلی هم زیباست و با یک سکه قرانو از این جور چیزا هم خوشبخته...این تیپ معمله ها و بحث ها کم کم دلخوری هایی الکی به ود می اره و اون مهر و محبت کم میشه...
ای بابا کی اسلام همچین چیزی گفته؟؟؟تاریخچه رو یک بار دیگه بخونی متوجه میشی...
ما متاسفانه خودمون به دینمون گند زدیم و هر چی که به نفعمون بوده گذاشتیم و هر چی که به نفموننبوده برداشتیم و تحریفش کردیم..
ببین عزیز من ؛من اگر خودم از این مسخره بازی ها دوست داشتم هیچ وقت مبحثی این چنینی نمینوشتم..پس منو قاطیه این مسخره بازی ها نکن..هر چیزی حد تعادلش قشنگه و باید باشه نه که نباشه ولی نه این جوری...
نه عزیزم..
خیلی ممنونم ازت...

سروناز شنبه 13 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:39 ق.ظ http://sarv-e-naz.blogsky.com

سلااام شهرزاد جون خوبی
راستش هنوز نخوندم یعنی کامل نخوندم.
زود می خونم میام.

سلاممم عزیزم:
باش..

یوسف شنبه 13 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:39 ب.ظ

ایول شهرزادی تا الان ۲۷۲ بازدیدکننده داشتی!

دمت گرم.....:)))

لیلا شنبه 13 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام موضوت خیلی خوبه
باید در موردش خیلی فکر کرد اما جامعه و تفکرات هم باید پذیرا باشه

ندا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:46 ق.ظ

سلامم عزیزم امیدوارم حالت خوب باشه
خوندم ولی نظری ندارم
دلم نمیخواد بهایی برای علاقه و عاطفه و احساس ادما بذارم
امیدوارم اونقدر به بلوغ فکری برسیم که بتونیم درک کنیم وقتی خمیرمون شکل گرفت و شدیم ادم افریده شدیم که عاشقی کنیم زندگی کنیم نه اینکه برده و بنده ی این ظواهر باشیم
برای همگیمون ارزوی شعوری عالی دارم برای درک عظمت مهری که باید تو دلها باشه نه به عنوان مهریه تو سند . همین
ـــــــــ
میبوسمت گلم . فعلا

ندا به موشی یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 ق.ظ

موشییییییییییییی
من حس و حالی ندارم که بخوام چیزی بنویسم.
هر کسی میخواد بیاد و اپ کنه
هر وقت خودم تونستم و دوباره قلم گرفتم دستم حتما مینویسم
دوست ندارم مقاله علمی بنویسم
یا بگردم و یه چیزی گپی کنم اینجا
هر وقت دست و دلم یکی شد میام و مینویسم
ـــــــــــــــــــــــــــــ

هر کسی تونست بیاد بنویسه
من نمیتونم فعلا

ندا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:52 ق.ظ


سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی
دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی
چشم آسایش که دارد از سپهر تیز رو
ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی
زیرکی را گفتم این احوال بین، خندید و گفت:
صعب روزی، بوالعجب کاری، پریشان عالمی
سوختم در چاه صبر از بهر آن شمع چگل
شاه ترکان فارغست از حال ما کو رستمی
در طریق عشق بازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی
اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهانسوزی نه خامی بی غمی
آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم
کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی
گریه ی حافظ چه سنجد پیش استغنای عشق
کاندرین دریا نماید هفت دریا شبنمی
حافظ

یه دوست یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:20 ب.ظ

از آقا موشه یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:10 ب.ظ

سلاااااام

چشمون درومد شهرزاد رحم کن :دییی

ایول به مطلب جالبی اشاره کردی
مشکل عمده جونا
اصلا این نسل جوان ما همشون تو مادیات مشکل دارن همه جوره خدا کنه واسه نسل آینده بهتر بشه

آقا من با همون یه سکه موافقم
اینجا که سکه هیچ کلی هم مثقالی طلا باید باشه بعد زمین یا خونه هم هست =)) اینا بیشتر از سکه در میاد :دی

آقا اصلا کی میگه دوتا جوون که میخوان تشکیل زندگی بدن به خاطر چشم هم چشمی این همه خودشونو خانوادشونو بد بخت کنن چه مهریه و خونه چه جهیزیه !!!!!!!!


نصفشو نخوندم برم بخونم شب میام

از آقا موشه ندا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:14 ب.ظ

دهه بیخود حسو حال نداری !(جذبه رو داری :دی )
خودم به زود قلمو میدم دستت به زورم وادارت میکنم آپ کنی :دی
ندا تو یه شعرم واسمون بنویسی کلاهمونو میندازیم بالا
اجباری نیست ولی سعی کن آپ کنی

از آقا موشه به یوسف یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:16 ب.ظ

این آهنگ کجا بود =)))))))))))

قشنگه یوسف کار توعه ؟؟؟
تو پستت گذاشتی ؟؟؟؟

از آقا موشه لیلا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 04:18 ب.ظ

لیلا کجایی تووووووووو ؟؟؟؟؟؟

یوسف به موشی یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 05:08 ب.ظ

آره موشی..به قالب دسترسی نداشتم ای آهنگو گذاشتم تو پست..

سلی دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:54 ق.ظ

سلاااااام
من دیگه نمیتونم ز یاد بیام بچه هااا

اصنم از دانشگاه اینجا خوشم نیومد !
دلم به اندازه ی یه دنیا گرفته !

همتونو دوس دارم!!

هنوز نمیدونم برا سایت اینجا چه جوری بیام ! نمیدونم قضیه چیه !
ولی فک نکنک مثه قبل بتونم بیام !
فعلا



سلامم سلی عزیزم:
خوبی خانومی؟؟!!!!
حق داری..دیدی دانشگاه خبری نیست؟؟
حال بهم زنه...
آخی عزیزم قریبی نکن...اگر کاری داشتی برام آف بزار شمارمو بهت بدم ت دیگه این قدر قریبی نکنی...
هر کاری داشتی در خدمتم...
مواظب خودت باش..
تهران خیلی شهر بدیه..بد از نوع .....
منتظرتم..موفق باشی....

از آقا موشه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:19 ب.ظ

صد رحمت به بنگاه معاملاتی اونجا لااقل جنگو دعوا تحقیر شدن توش نیست اندازه پولت میخری میای بیرون
والا تو این مراسمای خاستگاری تنها چیزی که نمیپرسن اینه که تو کی بودی الان کی هستی اعتقاداتت چیه از آدمیت فهمو درکت از زندگی چیه چیزی از عشو علاقه تو وجودت هست !!! فقط اول کار میپرسن آقا داماد چیکاره هستن حقوقشون که انشاا... خوبه خوب خدارو شکر خونه چی دختر ما اصلا نمیتونه خونه مادر شوهر زندگی کنها حالا یه آپارتمان کوچیکم بود بد نیست ،بابای داماد میگه آقا داماد هنوز از خودشون خونه ندارن اننشاا... در آینده با عشق تلاش میکنن صاحب خونه هم میشن ،مادر عروس میگه نه حاجاقا نمیشه که اینطوری باید یه سقفی بالای سرشون باشه که آلاخون والاخون نشن .بعد دوساعت بحث تازه خونواده عروس رضایت میدن که 3دانگ از خونه ای که بعدا آقا دوماد میخواد بسازه تو قباله عروس باشه میرسن سراغ ماشین این یکیو زیاد گیر نمیدن جاش پول رایج مملکت رو میکنن تو قباله سکه هم که عروس خانوم از یک ماه قبلش مخ آق دومادو زده که باید اندازه تاریخ تولدش باشه میرسن سر مثقال طلا اینجا هم دیگه درگیریو دادو بیدادا بلند میشه خونواده عروس به 20-30 مثقال طلا رضایت میدن تموم میشه این دقیقا مراسم خاستگاری رسمی اینجاست
حالا سرویس طلا و انگشترو کادوهای گرون قیمت که این یکی دوماه تا عقد آق دوماد باید بخره ببری جای خود داره

خیلی از ازدواجهایی هم که از اول آشنایی با عشق حتی دو طرفه ایجاد میشه به اینجاها که میرسه همچی تموم میشه پسره عاشق شده پول( زیاد ) نداره دختر بهش نمیدن دختره عاشق شده خونواده دوماد جهیزیه آنچنانی میخوان نمیشه
اصلا کی گفته زندگی بدونه جهیزیه آنچنانیو ماشینو خونه نمیشه

شهرزاد کدوم دادگاه میگه اگه پسر مهریه رو نداره بده دختر باید صبر کنه تا پسره پولدار بشه یا قستیش میکنن یا میفرسنش زندان میگن غلط کردی نداشتی مهر کردی

آقا جدیدا مد شده طرف اعضای بدنشو مهر میکنه یا مثلا نمیدونم یک میلیون گل رز ...
آقا به نظر من مهریه رو باید در توان خود پسر تائین کرد همون موقه هم بده به دختره شرش کنده بشه یه عمرم تحدید اینکه مهریمو میزارم اجرا نداشته باشه

این زیاد شدن مهریه رو من میگم مال پائین اومدن سن ازدواجه والا دخترو پسرا تو سنی ازدواج میکنن که نمیدونن ازدواج یعنی چی در حد دوست پسر دوست دختر عقلشون میکشه طرف دبیرستانش تموم نشده زنش دادن یا دختره هنو 15 سالش نیست شوهرش میدن این وسط پول جای کم عقلیو پر میکنه میشه پشتوانه

آقا به نظر من اگه سن ازدواج پسر 25 دختر 22 پائینتر نیاد همچی درست میشه

از آقا موشه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:21 ب.ظ

یوسف حالا یه آهنگ شاد میزارم یه ذره حال کنیم من که افسردگی گرفتم

از آقا موشه به سلی دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:23 ب.ظ

سلی غصه نخور همچی درست میشه
اگه توام بری که دیگه هیچی قول بده زود زود بیای تعریف کنی

از آقا موشه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:24 ب.ظ

ایول شهرزاد بلاخره اومدی کامنتارو جواب بدی

از آقا موشه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:56 ب.ظ

آقا باید از هر موقعیتی استفاده کنیم با این اوضا باید فقط خوش بود پوسیدییییییییییم

آقا جشن قبولی سلی ندا
آی قربونش بیا وسطططططططططططططططط

آن آن کرزی من دلتو بدش من بشین کنارم میخوام از تو بخونم =))

سلی سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:39 ق.ظ

موشی بیخود از این جشن ها نیار وسط !!
من الان یه دانشجوم
درکککککککککککککککک کن :دی :دی

از آقا موشه سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:52 ب.ظ

=))))))
اینجا نمیخوامو نمیامو دانشجومو اینا نداریما =)))

سارا سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 06:31 ب.ظ

آقا این آهنگ خییییییییییییییییییییلی با حاله...

دوسش دارررررررررررررررم





قر قر قر قر

شهرزاد به موشی... سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:13 ب.ظ

سلامم عزیزم:
بابا تو یه خورده به من وقت اضافه بده من کامنت ها رو جواب بدم..اونهایی که مهم بوده جواب دادم..خیلی ممنونم از کامنت خوبت عزیزم...
ممنونم...

بنفشه چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:53 ق.ظ

سلام

خوبی شهرزادی جونم؟

ببین ببخشید من پستت رو نخوندم
آخه این مدت خیلی شلوغم 3 تا از همکارام همزمان رفتن مرخصی و ما بدبختیم
به مرور میخونم
اما چیزی که منو کشوند اینجا این بود که از صب که بیدار شدم دلم برای شما و اینجا تنگ شده بود برای همین اومدم به همتون سر بزنم و حالتونو بپرسم

مرجی دلم برات خیلی تنگولیده
سارا خیلی نامردی که منو نشناختی
یوسی و موشی هم که ماهن البته اگه ب ب ک استفاده کنن
لیلا و شهرزاد رو هم میبینم
نگینی جونمم که هر از گاهی با یه اسمس روشنمون میکنن و من ازش ممنونم

بقیه رو نمیبینم و نمیدونم چطورن
اما دلم برای همتون تنگولیده

من بی معرفت و بی مرامم
شماها چتونه؟

سارا چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:31 ب.ظ

بنفشه با پروفایلت پی ام دادی بعد انتظار داری بشناسمت؟

دهه...

تازه من که جواب دادم و شناختم...تو جوابم رو ندادی...

بیاین دعوا کنیم :دی

نگینننننن چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:15 ب.ظ

سلاممممم شهرزادمممممم
خوبی عزیزم ؟
منو ببخش
میدونم چند روزه آپ کردی ولی من نیومدم
ببخشید
یوسف میدونه
من چند روز به نت هیچ دسترسی نداشتم
نت اومدنم خیلی کم شده
خودت حتما فهمیدی
الان که به نت دسترسی داشتم سریعا اومدم خونمون که دیدم تو آپ کردی عزیزم
مرسییییییییی درباره مهریه است :))
کامل میخونم
و فردا شب کامنت کامل رو میدم
امشب خیلی خسته ام عزیزم :)
منو ببخش

هوارتا بوسسسسسسسسس

نگین به موش موشکه درد نگرفته چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:16 ب.ظ

موشیییییییی
خوب سر حالی
اصنم احوال منو نپرس خوب ؟

این اهنگ چیه گذاشتیییییی
خیلی باحالههههه
کریزی مننننننننن
دستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
یوسف باید برقصه از موش موشک نترسه
یوسف باید برقصه از موش موشک نترسه

سارا بیا وسططططططط


دستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
اومدم یه خرده قر بدم امشب بقیه قرام هم انشاالله فردا شب :دی

هوارتا بوسسسسسس

(...) پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:39 ق.ظ

از وقتی خودمو شناختم و با قضیه ای مثل مهریه آشنا شدم در درونم یه جورایی باهاش مخالف بودم... تا اینکه بعد سالها دوست عزیزی(!) در این مورد با من حرف زد .البته چون من تخصص حقوقی لازم رو برای این بحث نداشتم فقط تونستم شنونده باشم..
حرفهای دوست من دقیقا حرفای شما بود و وقتیکه داشتم این پست رو میخوندم عینا برام تداعی شدند.
شهرزاد عزیز در اینکه طرح مهریه بصورت امروزی توهین به احساس مقدس بین دو انسانه شکی نیست و کاملا حق با شماست. از نظر من فلسفه ازدواج و چیزی به اسم زندگی مشترک شان بسیار بالاتری داره و واقعا مایه تاسفه که ارزش چنین مسئله مهمی به این راحتی و با بحث مهریه(مادی) زیر سوال رفته..
اشاره جالبی به ازدواج ایرانیان خارج از کشور داشتین ولی قبل هر چیزی در کشور ما نیاز به نوعی فرهنگ سازی داریم(البته نه اون نوع فرهنگ سازی که آقای رئیس جمهور برای توجیه قانون مالیات ارزش افزوده بهش اشاره داشتن).
امیدوارم زحمتی که شما میکشین پایه و شروعی برای نوعی فرهنگ سازی در جامعه ایرانی باشه..
کار شما با نوشتن این متن قابل ستایش بود مخصوصا با اشاره ایکه به تاریخچه ازدواج و بعضی جوانب مسئله داشتین و اطلاعاتی که در این مورد در اختیارمون قرار دادین.

با سپاس

یوسف پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:50 ب.ظ

برین کنار که از در حیات تا وسط حال سالن پذیرایی با قر(غر!) دارم وارد می شم..آهاا آهاااااااااااااا =)) =))
بنفش..نگ نگ..شری بیایین باباکرم بریم اصلن =)) =))

یوسف پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:52 ب.ظ

مهرم حلال جووووونم آزاد)))) =)) =))

ر و ز ب ه جمعه 19 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:38 ب.ظ http://hazrat-eshgh.blogsky.com

...
خوشحالم که هنوز اون صمیمیت بین شما وجود داره :)

پاینده باشین.. . . .

سپنداریار.. .

امید یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 ساعت 02:12 ب.ظ

سلام دوستان میشه یکی اهنگ( کریزی من ) را برام ایمل کنه لطفا omid_7610gh@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد