X
تبلیغات
زولا
« خونــه مـــا »
آسمان ضمیر انسان است و خانه ی ما سرای دلها

 

واژه استرس کلمه جدیدی است . واژه کلی است که برای توصیف هیجانها و حالتهای مختلف به کار می رود . پیش از این ما گفته ایم که نگران "نگران "،"عصبی "،" گرفته "،"ناراحت " یا " هراسان " هستیم ، اما امروزه به نحوی روز افزون میگوئیم که اخساس میکنیم تحت استرس قرار داریم ما واژه " استرس " را برای اشاره به اینکه چه روز سختی را پشت سر گذاشته ایم ، برخوردی بین ما و رئیسمان پیش آمده است ،با فرزندان یا دوستانمان بحثمان شده است ، یا آنکه در وسایل حمل و نقل عمومی با وضع بدی مواجه شده ایم ، به کار میبریم .

گسترده بودن استفاده از این کلمه ، باعث میشود که نتوانیم آن را به خوبی تعریف کنیم یا آنکه در عمل ، به درستی به آن اشاره کنیم .علاوه بر این ، استرس بر هرکس ، به گونه متفاوتی اثر میگذارد . ممکن است یک واقعه بخصوصی باعث شود تا فشار خون یک فرد به میزان خطرناکی افزایش یابد ، اما هیچ تاثیری بر فردی دیگر نگذارد . بخشی از مشکل تعریف استرس ، به آمیختگی آن با زندگی ما بر میگردد . ما آنقدر با زندگی کردن با استرس با چهره های مختلف آن مانند خستگی ، کار بیش از اندازه ، تغییر منزل تغییر شغل و اندوه خو کرده ایم که ممکن است متوجه نشویم چه تاثیر عمیقی بر زندگی ما می گذارد . استرس هم بر سلامت عاطفی و هم بر سلامت جسمی ما اثر میگذارد .

استرس، کاملا هم بد نیست !

این تصور نادرست است که باید از استرس که پدیده ای کاملا ناخوشایند است ، اجتناب کنیم. زیرا چنین نیست. همگی ما در زندگی خود با میزانی از استرس برخورد می کنیم . همچنین استرس باعث ترشح هورمون آدرنالین میشود که ما را برای شرکت در امتحانها ، آماده شدن برای سررسیدهای زمانی مختلف ، یا تغییر منزل آماده می سازد. به این ترتیب، استرس می تواند نیرویی مثبت و برانگیزاننده باشد که با ارتقاء بخشیدن با سلامت و رضامندی ما، به سود ما عمل کند.

از استرس، گریزی نیست !

نمیتوان از استرس گریخت، اما میتوان آن را کنترل کرد . آنچه باعث میشود استرس به صورت دوست یا دشمن ما در اید، چگونگی برخورد با آن است. در اغلب موارد،خود رویدادِ استرس زا نیست که باعث بروز مشکلات میشود، بلکه واکنش ما نسبت به آن است که مشکل زا میشود. تحقیقات بارها، و بارها، به ما نشان داده است که در پی تغییر دادن واکنش خود نسبت به استرس، میتوان آن را از تجربه ای منفی، به رویدادی مثبت تبدیل کنیم و به منابع انرژی ناشناخته در خود ، پی ببریم که تمامی اینها باعث می شود زندگی شادتر و پربارتری داشته باشیم .

یکی ازراه حل های سریع دفع استرس ! تنفس عمیق و آرام است

ما هر گاه تحت تاثیر استرس،خشمگین یا هراسان باشیم،یکی از نخستین چیزهایی که اتفاق می افتد این است که نحوه تنفس ما تغییر میکند و به صورت تنفسی سریع،سطحی،ونا منظم در می آید. در بعضی افراد، بدونه اینکه خودشان متوجه شوند،تنفس سریع تر میشود. این حالت معمولا در پی شوک یا ترس به وجود می آید، اما همین که این افراد از آن آگاه شوند، میتواند به نگرانی و اضطراب بیشتری منجر شود.

ودر موقعیت های روزمره میتوان شیوهای دیگر را برای کاهش دادن استرس به کار ببرید :

تنیدگی و انقباض عضلات :

تمامی ماهیچهای بدن خود را تا جایی که می توانید، منقبض کنید. آنها را کمی در همین وضعیت نگه دارید و بعد آنها را رها و شل سازید. این کار تا حدی انجام دهید که احساس آرامش کنید.-]-*

واقعیت آزمایی (آزمون واقعیت)

این تمیرین ، از لن رو سودمند واقع میشود که بر مبنای این قیقت استوار است که بدن شما نمیتواند همزمان بر دو چیز تمرکز کند. با واداشتن خود به تمرکز بر محیط پیرامون خود، به آرام کردن خود کمک کنید؛

با صدای بلند پنج چیز که میبینید، می شنوید، یا احساس میکنید، نام ببرید . این کار را چهار تا پنج بار تکرار کنید تا اینکه احساس آرامش و نترل بیشتری پیدا کنید.

به قدم زدن بپردازید

هرگاه احساس خشم یا استرس کردید، به مدت ده دقیقه به پیاده روی بپردازید. برای این کار به پارک یا باغ بروید.

در مورد استرس خود صحبت کنید

استرسهای خود را از ذهن خارج کنید و انها را برای فردی مورد اعتماد، بازگو کنید. معمولا با بیان کردن مشکلات، نیمی از راه حل آنها را پیموده اید .

بدن خود را به خوبی کشش دهید

معمولا نشانه های استرس ذهنی می تواند به تنیدگی عضلاتی منجر شوند

رایحه های آرامش بخش

بعضی رایحه های خاصآ باعث تسهیل در آزاد شدن ماده آرامش بخش «سروتونین» در بدن میشود

مثبت اندیشی "*-*

به صورت مثبت و سازنده، با خود صحبت کنید . جمله های مثبت و تایید کننده به کار ببرید؛جمله های مثبتی که بتوانید برای خود تکرار کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

به موسیقی گوش کنید;)

نوار یا CD آرامش بخشی را انتخاب کنید(هرنوع موسیقی که برای شما موثر واقع شود ) .آرام در جایی بنشینید و با دقت به آن گوش بسپارید . در اتو مبیلتان، نوارهای صوت مناسبی قرار دهید، یا اینکه بیرون از منزل دستگاههای پخش صوت کوچک همراه ببرید .

و در آخر به خود استراحت بدهید

هرگاه احساس کردید سطح استرس شما در حال افزایش است،هر آنچه را که در حال انجام دادنش هستید، متوقف کنید و به انجام کار دیگری رو بیاورید. برای مثال، یه نقطه آرامی بروید- حتی اگر دستشویی باشد - و مدت کوتاهی افکار خود را متمرکر سازید و ببینید چگونه می خاید ود را آرام کنید .

خوب حالا می خوایم استرس رو از ذهنمون دور کنیم و به آرامش برسیم

آرامش یابی ( مدیتِیشن )meditation -*-

آرامش یابی ( مدیتِیشن ) عبارت است از تمرین دادن ذهن تا گفتگو های درون ذهنی را کاهش دهد و از ورای سر و صداهای بیرونی، بتوان به تعادل و آرامش درونی دست یافت .

هر چند در بسیاری از مذاهب، تمرینات آرامش یابی انجام داده می شوند، اما آرامش یابی ویژه هیچ مذهب یا فرقه ای نیست . در اواخر دهه 1960 و 1970، آرامش یابی توجه دانشمندان را به خود جلب کرد، زیرا آنها دریافتند که این عمل، باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و آهسته شدن تنفس می شود . این روش، امروزه در کنار طب سنتی به کار برده می شود، اما برای برخوردار شدن از مزایای آن، نیازی نیست که فرد یا متخصص و ماهر باشید .

چندین شیوه مختلف برای آرامش یابی وجود دارد،اما در تمامی آنها دو اصل اساسی این است:تمرکز،هوشیاری کامل . برای تمرکز یافتن، لازم است توجه خود را بر چیزی متمرکز سازید، مانند شیئی زیبا،نَفَس خود، شعله شمع، یا یک مانترا که صورت یا کلمه یا عبارت کوتاه و ساده ای است که آن را تکرار می کنید تا صدای افکار خود را خاموش سازید.

در صورتی که روزی بیست دقیقه به تمرین آرامش یابی بپردازید، این عمل باعث انرژی گرفتن شما می شود و توان، تمرکز، سلامتی، و وضعیت کلی شما را بهبود می بخشد .

که اینجا چندتا از روش های ساده آرامش یابی رو میگم :

شمارش تنفس

این روش مستلزم شمارش دفعات بازدم است. در تمرینات بودایی، تا ده بازدم شمرده میشود، اما در سایر روشها، بازدم تا چهار بار شمرده میشود .

مانترا

به معنای تکرار یه کلمه یا جمله به دفعات زیاد است.در بعضی از مکاتب اعتقاد بر این است که باید عبارتهای ویژه ای را تکرار کرد، اما در سایر مکاتب گفته می شود که می توانید هر عبارتی که مایلید، به صدای بلند تکرار کنید. رایج ترین مانترا« اُم » است. همینطور، میتوانید اصوات « آه »،« هوم » یا ترکیبی از آنها را تکرار کنید و مهم تر اینکه می توانید مانترای خود را در هر موقعیتی تکرار کنید مثلا به هنگام راه رفتن در خیابان یا لم دادن در آب وان و ضرورتی ندارد که آن را در شرایط آرامش یابی نشسته اید تکرار کنید .

پربار شدن ذهن

بر مبنای تمرینات کهن بودایی، روش بصیرت یابی، به پربارتر شدن حالت هشیاری در شما کمک میکند . ابتدا به هنگام دم و بازدم،توجه خود را بر لبهای حفره بینی خود متمرکز کنید . سپس ذهن خود را بر «تماشای» افکار خود متمرکز سازید که همانند حباب از درون وجودتان بر می خیزند، و بدونه هیچ قضاوتی، به تماشای آنها بنشینید.

 ¤ سلاااااام منو روح خبیث جون نشسته بودیم گفتیم چی بنویسیم چی ننویسیم که یهویی از لای کتابا کتاب ... استرس « جیت جیل » ... خودشو انداخت وسط خودم همشو خوندم خیلی هم به دردم خورده البته در این باره سایتها و مقاله های زیادی خوندم ولی این کتاب راه حل ها و نکته های جالبی توش داره که موجب درک کردن بهتره اونه شرمنده زیادی طولانی شد خلاصه ای از مطالب کلیدیشه که تایپ کردم

تو ابن لینکها هم مطالب جالب و به درد بخوری پیدا میشه هرکی علاقه داره سر بزنه

 انواع روش های مدیتیشن   (meditation methods)انواع روش های مدیتیشن (meditation methods)

(Meditation) مدیتیشن چیست؟(Meditation) مدیتیشن چیست؟

تمرین مراقبه (مدیتیشن) در زندگیتمرین مراقبه (مدیتیشن) در زندگی

مدیتیشن چیست؟مدیتیشن چیست؟

 با مراقبه توان جسمی و ذهنی خود را افزایش دهید

¤ خدایی قالبو حال میکنین   همینیه که میخواستیم نه (سلیقه رو دارین)

¤آقا اون قالب که قرار بود بزاریم ۳روزه دارم بهش ور میرم نمیشه خراب میشه

¤میخواستم کامنتارو جواب بدم ولی خدایی چشام داره در میاد از بس به این قالبا ور رفتم شب میام

گوش کنید

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 توسط آقا موشه | 80 نظر